Maleri

Oljemaleri – teknikk
Oljemaleri er en teknikk hvor tørkende oljer; linolje, nøtteolje eller valmueolje er bindemiddel. Disse oljene blandes/rives med fargepigment. Noen kunstnere lager disse blandingene selv mens andre bruker ferdigblandet maling. Til fortynning av maling benyttes terpentin. Når malingen er tørr påføres til slutt fernissen som består av harpiks. Fernissen beskytter de underliggende malingslagene og brukes i ulike blankhetsgrader.

Som underlag for et oljemaleri kan kunstneren velge mellom ulike materialer; tre, lerret, kobberplate eller kartong/papir. Malingen kan påføres med pensel eller palettkniv i mange sjik med fortynnet konsistens, «lasur» eller ufortynnet , «pastost».

Ordet «vernissage» som vi i dag bruker for utstillingsåpning, er et fransk ord som skriver seg fra tidligere tider da kunstnerne fernisserte sine malerier rett før eller under åpning av sine utstillinger.

Allerede fra 1100-tallet har vi litterære kilder som omtaler olje som bindemiddel. I Nord- Europa ble olje tidlig brukt i panel- og skulpturmaleri mens oljemaleriet kom i alminnelig bruk til Sør- Europa først på 1400-tallet. Syntetiske pigmentene ble industrielt framstilt fra midten av 1800-tallet. Før den tid ble pigmenter fra naturen, som mineraler og organiske materialer, knust til små partikler ved hjelp av slipesteiner og revet sammen med olje til en passende masse.

Akrylmaleri – teknikk

Akrylmaling er en teknikk hvor akrylharpikser og polymerer er bindemiddel. Akrylmaling har den fordelen å være vannløselig og tørke raskt i motsetning til oljemaleriet.  Det at akrylmalingen er vannløselig gjør at kunstneren kan utnytte laveringsteknikken i et stort format.Akrylmaleri som teknikk kom til på 1950-tallet og ble tatt opp av amerikanske kunstnere et tiår senere. Siden den tid har teknikken fått stor utbredelse. I Norge har akrylmaling vært i handelen for kunstnere siden 1970-tallet.Teknikkene med oljemaling og akrylmaling kan også kombineres.
Man oppnår da å beholde oljefargens fylde og fargestyrke samtidig som underlag og store flater tørker rask slik at kunstneren kan jobbere raskere og beholde et mere umiddelbart uttrykk.